Mátra

Szurdokpüspöki körutak

December 2-án, szombaton a Mátrába indultunk túrázni. Előtte lévő napokban nagyon sokat esett az eső, ennek tudható be, hogy a pénteken nagy lemondási hullám indult be (10 fő) - vagy nem is jelentkeztek sokan. Szerencsére így is maradtunk 24-en.

Aki nem volt kishitű, annak abszolút esőmentes, tél-elejei nap dukált, szép mátrai tájjal. Vonattal utaztunk Szurdokpüspökire, háromnegyed kilenckor kezdtük a túrát. Mielőtt az erdőbe értünk volna, elsétáltunk a falu főterének minősülő széles Szabadság úton, ahol már felállították a betlehemi jászolt, utána következett a Szent István-kút. A falu szélén szétvált a két táv útvonala. A rövidebb túrát választók 6 km-es körutat tettek meg 160 m szinttel. A hosszabb távon haladók egy takaros pincesorba értek. Egyik régi présházon a következő ötletes felirat volt: Polgármesteri Hivatal Ivósok Klubja, Pincesor Püspöki. Innen hamarosan beértünk az erdőbe, innen indult a Diós-patak Tanösvény is. Élveztük a mély völgyben rohanó Diós-patak látványát, főleg addig, míg nem szembesültünk avval, hogy azon át is vezet a jelzett út. Rövid keresgélés után egy, a patak fölött kidőlt fa látszott alkalmasnak a gázló szerepére. Egy kis cipőmerülést leszámítva mindenki szerencsésen átért – pár fiú hathatós segítségével – a túlsó partra. Ezután hol közelebb, hol kicsit eltávolodva a patak mellett haladtunk.  Így értünk egy bal oldalról érkező zuhataghoz, a Delelő-kúthoz – és egy újabb átkeléshez. Itt már nem találtunk bedőlt fát, nagyot kellett ugrani a túlsó partig. Az ugrókat itt is segítő kezek várták. Egyik ugrás sikertelensége miatt a lányok a bajbajutottat rögtön ellátták száraz ruhákkal. Nemsokára elhagytuk a patakmedret, és egy fennsíkszerű területre jutottunk. Egy rétről a Kis- és Nagy-Koncsúr hegyre lehetett rálátni. Ismét beértünk az erdőbe, és majdnem Szurdokpüspöki széléig abban haladtunk Útközben láttunk egy kisebb barlangot is. Érdekes látvány volt, amikor a havas tájban még olyan fát is láttunk, aminek még szinte az összes levele fennmaradt. Ez a túra 11,4 km hosszú volt 348 méteres szintkülönbséggel.

Mátraháza - Kékestető – Mátrafüred

Novemberi túránk az ország legmagasabb pontjára vezetett. Végre örvendetesen sokan voltunk, 42-en. Pedig az út elején az idő nem a legkellemesebb volt a ködnek, esőnek „köszönhetően”. A hosszabb táv 12 km–es volt, 372/760 méteres szintkülönbséggel.

7 órai indulással az Isaszeg – Gödöllő útvonalon fél tízre értünk Mátraházára. Innen indult a hosszabb és a legrövidebb út, de ez utóbbit végül senki se választotta. A középtávú túrázók busszal mentek fel Kékestető parkolójába, onnan a túra útvonala megegyezett a hosszabb távéval. Gyenge esőben indultunk, ráadásul még köd is volt. Az OKT útvonalán haladtunk - többek számára meglepően - először lefelé a Somor-patak völgyéig. Innen aztán kezdett húzósan emelkedni az út, egészen Kékestetőig. Itt bevártunk mindenkit, a csúcskőnél megejtette mindenki a kötelező fényképezést. A TV-toronyba/kilátóba abszolút értelmetlen lett volna felmenni, hiszen 100 m-nél messzebbre úgysem lehetett ellátni. Némi didergés után elindultunk lefelé, egy darabig az idevezető OKT-n, majd áttértünk a K▲ jelzésre, amin szinte Mátrafüredig haladtunk. 1,2 km-en meredekebben lejtett az út, de amikor a Csatorna-patak közelébe értünk (itt még nem volt benne víz), enyhülni kezdett. Egyre világosabb lett, már nem kellett az esőtől félnünk. Véletlenül ugyan, de egy szélesebb út elcsábított a jelzett úttól – ezt a hibát hamarosan helyrehoztuk és visszatértünk a patakvölgybe. Nagy örömünkre sok szalamandrát láttunk, ők az út kedvenc fotótémájává váltak. Már megjelentek az első üdülők, mikor az út jobb oldalán egy felduzzasztott kis tavat is láttunk, tetején méregzöld békalencsével (sajnos a fénykép nem adta vissza a valós színeket). Mátrafüred szélén egy erdei játszótér állott, melynek része volt egy vízkerék is – lányaink kis vödrökben szorgalmasan hordták fel a vizet a patakból, hogy mozgásba hozzák a kereket. Mátrafüredre érve páran betértek egy kávéra, aztán hazaindultunk.

Mátrakeresztes – Nyikom - Pásztó

Ez a mátrai túra nem szerepelt az éves programban. Mégis úgy gondoltam, jó lesz a közelgő mecseki négynapos túra bevezetőjeként. A legtöbben nem így gondolták, ezért csak kilencen voltunk az átlagunknál kicsit nehezebb túrán, ami ezúttal 13,5 km mellett 452/706 m szintkülönbséget jelentett.

Öten vonattal, négyen kocsival közelítették meg Pásztót. A vonatosoknak volt ideje a továbbutazás előtt kicsit körülnézni a városban, így jártunk a katolikus templomnál, az Oskolamester házánál, egy XI. századból való üveghutánál, a romkertnél és a múzeumnál. Buszunk 10 óra után ért Mátrakeresztesre, ahonnan a tényleges túra indult. Egy patakátkelés után máris elkezdett emelkedni az út. A P+ jelzésen értünk el a nem éppen dübörgő, de látványos Alsó-vízeséshez. Ennek a túlsó oldalán van a Vidróczki-barlang. Az előző napi eső miatt átázott, meredek út miatt megközelíteni inkább csak hátulról lehetett. A patakvölgyben értük el a Felső-vízesést, mely felett a formás Lyukas-kő állt. Az eléggé húzós úton értünk fel az Ülésre, ahonnan szép kilátásunk nyílt elsősorban a Csörgő-patak völgyére. Ezután egy nadrágszaggató csalitos rész következett az Erdész-rétnél. A piros jelzés elérésekor tovább emelkedett az út. Nyikom-nyeregnél volt egy erdei pihenő hintával, de mi nem itt álltunk meg, mert várt ránk még egy emelkedő, a Nyikom-bérc 764 m-es csúcsa. Ott egy magánkézben lévő négyemeletes kilátó van, de nem hétlakatra zárva, hanem szabadon látogathatóan. Emeletenként még pihenők is vannak kanapéval, asztallal, padokkal, a mennyezeten pedig freskók. A kilátás igazán pompás a legfelső szintről szinte az egész Mátrára, de jó kivehető volt a Cserhát is, rajta a Tepke, és szandai Vár-hegy. A kilátó tövében lévő padokon ebédeltünk.

Innentől kezdve Pásztóig már csak lefelé mentünk, eljött a Kánaán. Igaz a felső szakasz (Köves-bérc) még erősen meredek, és nevének megfelelően köves volt, vigyázni kellett haladni, nem tudva, mit rejt az avar-alja. Jobbra tőlünk látható volt az a plató, amely a siklóernyősök kedvelt starthelye. Szinte mindenhonnan szép volt a kilátás, például azokra a helyekre a Cserhátban, amit együtt már sikerült bejárnunk (Mátraverebély, Tar, Sámsonháza, Mátraszőlős).

Látványos, szép út volt eső nélküli áprilisi idővel Sajnálhatják azok a kishitűek, akik csak az esőtől félve nem jöttek el erre a túrára.

Gyöngyössolymos – Mátrafüred

Kívánni se tudtunk volna szebb időt magunknak, mint amilyen szombaton volt mátrai túránkon. A megtett táv 12,6 km volt, 413/345 m szintkülönbséggel.

Busszal utaztunk túránk indulópontjára, Gyöngyössolymosra. Lekászálódva róla a S jelzésen indultunk. Hamarosan átkeltünk a Gyöngyös-patak hídján. Széles úton haladva először a Kis-heggyel szemben találtuk magunkat. Lilabányát elhagyva kettévált a csapat: a rövidebb utat választók egy bányaút után elérték a Z+ jelzést, és azon tértek vissza Gyöngyössolymosra. Innen ők busszal átmentek Mátrafüredre, és onnan jöttek velünk szembe a Kozmáry-kilátóig. Mi egy ideig a Komlós-patakkal nagyjából párhuzamosan haladtunk (bár sehol se láttuk), utána beértünk egy ereje teljében lévő tölgyerdőbe. Felkapaszkodtunk a Kövesbércre, majd még izgalmasabb úton – a zöld jelzésre áttérve - leereszkedtünk Lajosházára, de előtte még a Szén-patak hídján is átsétáltunk.

Lajosházán kis pihenő alatt mindenki izgalommal mesélte, hogyan vette sikeresen – netán sikertelenül - a meredek lejtőt, ami lehullott levelek bősége miatt csúszós volt. Ismét egy emelkedő következett, mely végén a Nagy-hegyre jutottunk. Lefelé menet az Ilona-kút finom vízét kóstolhattuk meg. Jobbról égy mély völgy mellett haladtunk, majd át is tértünk rajta, ez volt a Kis-Hidas folyás – de most nem volt benne víz. Ezután az út egy darabig a Cserko-bánya peremén haladt. Napfürdőző ejtőzést a Gárdonyi-pihenőnél tartottunk, majd következett a Dobogó-tető. Innen már csak lefelé mentünk, a Kozmáry-kilátóból való panorámát ki nem hagyva. Mátrafüreden szálltunk buszra, és jöttünk haza.

Galyatető - Mátrai Szanatórium

Galyatetőről ezúttal délkeleti irányba indultunk változatos, szép tájakon. Létszámunk már majdnem elérte a járvány előtti időszakot, 33-an voltunk. A megtett út 10.5 km hosszú volt, 293/552 méter szintkülönbséggel.

Tavaly novemberben már tettünk egy túrát Galyatetőről indulva (akkor Nagybátonyig), de akkor borzasztó nagy köd volt viharos széllel, mínuszokkal. A kilátóból semmit se lehetett látni, csak a drótfonatra ráfagyott zúzmarát (az viszont szép volt). Most egy hónappal előrehozva tettünk egy újabb kísérletet a galyatetői kilátóból való gyönyörködésre. Ezúttal sem volt kifogástalan a kilátás az enyhe köd miatt, az erős szél is kellemetlen volt, de azért jó messze elláthattunk. Fél kilencre már a parkoló hűlt helyének közelében (ugyanis valamilyen építkezés miatt oda be se állhattunk) szálltunk ki a buszból. A lépcsőkön felmentünk a Péter hegyese tetején álló kilátóhoz. 200 Ft-os pénzérme bedobásával lehet felmenni rá. A tetejéről a szél majd lefújt, úgyhogy nem sokat időztünk fenn. Betájoltuk az előző hét túrájának helyszínét, a Karancs-Medvest, meg a mostani utat a Csórréti-víztárolóval. A Kékes most nevéhez méltón tényleg kékes színűnek látszott. Visszatérve a Nagyszállóhoz, építési munkagépek között átmentünk a volt parkolón, majd az országos kéken indultunk. Nem sokáig maradtuk rajta, mert áttértünk a S, K+ jelzésre. A Galya-csurgó alattomos vizenyős talaján páran megmerültek és önthették ki a vizet cipőjükből. Aztán a S jeljzést is faképnél hagytuk, maradtunk egyedül a K+-en. 2013-ban, mikor az OKT ezen szakaszán jártunk, még itt vezetett a kék jelzés. Pár megkopott jelzést még láttunk a fákon. Fenyőerdőben, majd bükkösben is járva (időnként azonban rálátva a Kékestetőre is) elértünk a Nyírjesi-erdészházhoz. Régebben itt volt az OKT-pecsételőhely.

Továbbmenve kereszteztük a Nagy-Lipót-folyást egy betonáthidalón. Egy erősebb emelkedő után leereszkedtünk a Csórréti-víztározó közelébe. Talán egy kerítés lehetett valamikor az a pár földön fekvő drót, amin átmenve megláttuk a tavat. Nem sokáig élveztük a látvány, mert egy hölgy (?) minősíthetetlen hangon utasított ki onnan azzal, hogy az vízvédelmi terület. Könyörgöm, honnan lehet ezt tudni, mikor még a térképek is jelölik, hogy ott kilátóhely van asztalokkal, padokkal! Szóval kiüldöztettünk a paradicsomból, aztán egy tóba torkolló kis patak mély völgyébe kellett leereszkednünk, majd ismét kikapaszkodnunk. Ezután szélesebb úton haladtunk továbbra is lejtmenetben, addig, míg el nem értük a Nagy-Hidas-patakot a Hatökör ura különös elnevezésű helynél.

A patakátkelés után erős emelkedő kezdődött, sokan méltánytalannak is tartották, úgy megszokták már, hogy majdnem mindig lefelé haladtunk. A Nagy-Hidas-bérc tetejére felérve ebédidőt vettünk ki. Ebéd után Mátraháza felé indultuk, de nem mentünk be a településre, hanem a 24-es úttal nagyjából párhuzamosan haladtunk. A jó idő ugyanis idecsalogatta Magyarország összes motorosát szerpentinezni, és már szinte elviselhetetlen volt a motorbőgés. Így közelítettük meg a túránk végcélját, a Mátrai szanatóriumot, ahol buszra szálltunk és hazautaztunk.

Galyatető - Nagybátony

Az előző napokhoz képest hirtelen lehűlt a levegő, a hegytetőn zúzmarás köd és erős szél is volt, mégis ezernyi szépség várt ránk Galyatetőről induló túránkon. 32-en voltunk, 12 km legyalogolásához 93 m emelkedő és 750 m  lejtő tartozott.

7 órai indulással az Isaszeg – Gödöllő – Pásztó útvonalon közelítettük meg a Mátrát. Itt már nagy köd volt, ezért csak negyed tízre értünk fel Galyatetőre. Kikászálódva a buszból erős mínuszok fogadtak némi széllel. A kilátóhoz érve a szél nagyon megerősödött. Páran mentünk csak fel a pár éve megmagasított kilátóba. A rácsszerkezetű lépcsőfokok - annak ellenére, hogy helyenként vastagon összehordta rajta a szél a zúzmarát – nem nagyon csúsztak, annál jobban a tetőn a sima beton. Ezen alig lehetett megállni. A szél már viharosnak tűnt fenn. Viki bélyegzett a füzetébe, aztán gyorsan levonultunk. Gyönyörű látvány volt, ahogy a szél ráfagyasztotta a zúzmarát a külső hálóra. 5-6 centméteres jégtüskék is kialakultak így. A Lengyendi-Galya felé haladva igazi téli világ fogadott, igaz nem hótól volt fehér a táj, hanem a zúzmarától.

Még a kilába felfelé menet mondtam azoknak, akik nem jöttek fel, hogy induljanak el a kéken, meg ne fagyjanak az egyhelyben ácsorgásban. Ebből később némi bonyodalom támadt, mert mire utolértük őket, sokan már túlmentek azon a ponton, ahol egy jelzetlen ösvényre váltott az utunk. Szerencsére nem voltak még messze, helyenként volt térerő, így telefonon el tudtuk érni őket.

Immár egybegyűlve a sárga jelzésen folytattuk utunkat. A zúzmara megszűnt, már csak sejtelmes ködös, késő őszi tájban gyönyörködtünk. Varga Mihály-kopjafánál megálltunk enni valamit. A sok lefelé-menet után szinte felüdülés volt egy kis emelkedő a Vörös-kőre. Itt is van egy kilátó, mondják jó időben még a Magas-Tátra is látszik innen. No, ez nem most volt! Továbbra is szép őszi erdőben haladtunk: a vastag falevelektől egy korábbi szél (mert ekkor már nem fújt) hol simára tisztította az utat, hol meg térdig süppedtünk bele. Mindenki örömére sok szalamandrát is láttunk. Az út vége felé az út lejtése is csökkent, így értünk be Nagybátonyba, ahol buszra szálltunk.

Szép út volt!

Bortúra

Köszönhetően-e a ragyogó időnek, a rövid túrának, vagy a beharangozott borkóstolónak, nagyon sokan (51-en) jöttek el velünk a Mátrába. 7 km-t gyalogoltunk, azt is javarészt lefelé.

Nem indultunk korán, de talán ez nem is baj, hiszen az utazás elején még nagy köd volt. Mátrafüred felé félúttól viszont már zavartalanul sütött a nap. Kiszállva a buszból a sárga jelzésen indultunk a Pipis-hegy felé. Élvezet volt az őszi színekben pompázó fák között a nagyon enyhén emelkedő úton menni. 2,5 km megtétele után értünk el a ma már inkább sportcélokra használt füves kifutópályájú repülőtérhez, ami 900 m hosszú, és 10 %-osan emelkedik. A repülőtér végén tettünk egy kis cikk-cakkot, majd megint szép erdőben haladva a feljutottunk a Szent Anna-kápolnához. Mellette van egy hasonnevű tó is, de abban már alig volt víz. A kápolnánál megpihentünk, megnéztük a Remete-barlangot (ami inkább egy légópincéhez hasonlít), gyönyörködtünk a mátrai, Mátra-aljai tájban. Lefelé indulva nem vettem észre a letérőt, így 200 m-el túlszaladtunk rajta. A S körút jelzés szerpentinezve halad Abasár felé. A dombtetőn inkább új telepítésű szőlőket láttunk, lejjebb már kifejlett példányokat. A falu szélén volt egy pihenő, itt megálltunk és bevártunk mindenkit.

Egy program volt még hátra, a borkóstoló.  Nem is csalódtunk benne, kulturált borbemutató terem, kedves házigazdák, jó borok vártak ott ránk. A kóstoló végén már derűsebben láttuk a világot.

Nyugati-Mátra, Szurdokpüspöki – Apc

Az év utolsó túráján a Nyugati-Mátrában jártunk. Eredetileg vonattal mentünk volna oda-vissza, de a menetrend – számunkra kedvezőtlen – változása miatt különbusszal utaztunk. 33-an voltunk, és most csak 10 km-t gyalogoltunk 432/457 m szintkülönbséggel.

Akárhányszor Salgótarján felé utaztam vonattal, vagy kocsival, mindig arra gondoltam, hogy a Szurdokpüspöki és Jobbágyi között lévő vulkáni kúpot egyszer meg kéne mászni. Ez sokáig elképzelhetetlen volt a hegy gyomrában létesített fegyvergyár miatt. Most már jelzett turistautak vannak a Jobbágyi-hegyen.

Fél nyolckor indult a buszos gyűjtőjárat, amely során Isaszegen, Gödöllőn és Hatvanban szálltak fel túratársaink. Útközben még esett az eső, de mire Szurdokpüspökibe értünk, elállt. Rövid házak közötti menetelés után beértünk az erdőbe, és mindjárt egy patakátkelés várt ránk. A Pince-patakban az előző esők miatt sok víz volt, de egy odakészített betongyűrű megkönnyítette dolgunkat. Ezután elkezdett emelkedni az út először enyhébben, majd egyre erősebben. Helyenként a nagy sár is nehezítette dolgunkat. 300 méteres szintmagasságnál – ahol bevártunk mindenkit -, aztán megint enyhébbre váltott. A köd viszont egyre nagyobb lett. Ahogy közeledtünk a Nagy-hársas csúcshoz, már fagyos volt a föld, így már nem kellett csúszkálnunk a sárban. Fenn az 509 m-es csúcson van egy geodéziai torony, amely ugyan nyitva volt, de létra nem volt benne. Sebaj, úgyse láttunk volna semmit a ködben.

Kis szusszanás után most már lefelé indultunk. Balról becsatlakozott hozzánk a P+ jelzés, amelyen aztán sokáig haladtunk. A túra nagy látványossága következett a Széleskői (Apci)-tó. Először egy kiugró sziklaerkélyről, 30 méter magasságból láttunk rá tóra. Ezután egy másik kilátóteraszra értünk. A tóhoz való lejutás viszont a megszokott utakon (már többször jártunk erre) szinte lehetetlen volt a nagy sár miatt. Más-más útvonalat kipróbálva, de végül mindenki leért a tópartra. Itt megpihentünk és ebédeltünk.

Továbbmenve a P kör jelzés kiágazását elvétve majd’ 200 métert túlmentünk. Korrigálás után még egy kis emelkedő következett, aztán végképp csak lefelé haladtunk. Úgy látszik buszsofőrünk elunta a várakozást, mert elénk jött az Apc külterületén lévő telepig. Így lett utunk csak 10 kilométeres.

Csörgő-patak völgye

Nagyon ránk ijesztett a túra napján is érvényben lévő hőségriadó, mégis – a résztvevők egyhangú véleménye szerint – nagyon kellemes időnk volt a Mátrában. 27-en voltunk a túrán.

A hőség miatt nagyon nehezen kezdett a buszlétszám összejönni, ezért kínomban még egy túrahelyettesítő fürdés felvetésével is próbálkoztam. Szerencsére többen is úgy szavaztak, hogy fürdőbe semmiképp se menjünk, maradjunk a túránál.

Egy órával előbbre hoztam az indulást is (6 órára), a távot is lerövidítettem, hogy a déli melegben már ne kelljen gyalogolnunk.

Szokás szerint Isaszegen, Gödöllőn vettük fel a túratársakat. 8 órakor már indultunk Mátrakeresztes-Békástói-üdülőtelepről. A házakat hamarosan elhagytuk, és árnyas fák közé. a Csörgő-patakkal párhuzamosan futó útra értünk. Enyhén emelkedő úton 9 órára a szurdok bejáratánál voltunk. A nagy sziklák között, a viszonylag bővizű patak mellett kellemes mikroklíma alakult ki. Számtalanszor kellett a patakon átkelni, kidőlt fák alatt/felett átmászni, ez tette izgalmassá az utat. Nem véletlenül került fel a kívánságtúrák közé. Bal oldalról elhagytuk a Remete-barlangot. 10 órakor reggeliztünk, már csak azért is, mert pár túratársunk lemaradt, és várnunk kellett rájuk. Továbbindulva sajnos a Csörgő-malom romjait nem láttuk. Elhagytuk a Csörgő-patakot, és a Hutahelyi-patak völgyében kezdtük felkapaszkodni Mátraszentistván felé. Az erdőből kilépve a síparknál már ott állt a buszunk. Még annyit várakoztattuk a buszt, míg a közeli Vidróczky-csárdánál nem oltottuk szomjunkat egy üdítővel, vagy egy sörrel.

A túrát követő napon Hajni és Marci meghívására a zsámboki Lecsófesztiválon vettünk részt. Köszönjök nekik!

Szakadás-árok, Mátra

Öt vendégünkkel együtt kerek negyvenen voltunk kíváncsiak a Mátra egy kevésbé ismert szurdokvölgyére, a Szakadás-árokra. Szebb tavaszi időt nem is kívánhattunk volna magunknak. 15 km-t gyalogoltunk, emellett megnéztük még Tar két nevezetességét is.

Egy egész karavánnyi kocsi (10 db) gyűlt össze Gödöllőn a vasútállomás mellett. A Gödöllő – Hatvan – Pásztó útvonalon értünk Tarra. Az Attila út végén leparkoltunk és némi cihelődés után elindultunk. Az első meglepetés akkor ért, mikor a sárga sáv jelzés helyett K+ jelzést találtunk. A S jelzés valószínűleg most van átalakulóban, mert pár helyen - egymásnak ellentmondóan is - találkoztunk érvényes és hatálytalanított változatával is. Alig 100 m után elértük a Szalajka-patakot, melyen kiépített helyen áthatoltunk. Az Alsó-Csevice-forrásnál megálltunk egy kicsit, hogy megkóstoljuk annak finom vizét. Kényelmes, erdei úton másfél kilométert mentünk, mikor egy kis vízfolyás keresztezte utunkat. Ez már a Szakadás-árok kezdetét jelentette, ezért elhagytuk a jelzett utat és behatoltunk a szurdokba.

Eleinte még csak bedőlt fákat kellett kerülgetnünk, de utána egyre több helyen találtunk vizet is a mederben. A kevés múltbeli csapadék miatt ezek már inkább állóvizek, tócsák voltak. Állandóan kerülgetve e - avarnak álcázott - vizeket, kerestük azokat a helyeket ahol nem süllyedünk el. Látványos, szűk sziklaszoros után egy-egy mélyebb víz miatt torlódások alakultak ki, míg mindenki át nem jutott ezeken. Volt olyan hely, ahol óvatosan a víz szélén át lehetett jutni, de olyan is volt, ahol egy le-lesüllyedő fatörzs volt a palló. A fiúk hathatós segítséget nyújtottak abban, hogy a lányok száraz lábbal juthassanak tovább. Aztán eljutottunk egy olyan szűk szoroshoz, melynek alján ismeretlen mélységű víz állt. Egyedül Hajni mászott át a keskeny sziklapadkán, míg volt aki a vízmélységet saját maga tapasztalta ki, miután belecsúszott abba. Jobbnak láttuk innen visszafordulni, de így újból át kellett jutni a fatörzses szakaszon. Kimásztunk az árokból; mellette egy darabig még kocsiút is vezetett. Aztán ismét a csak az árok maradt, annak is az úgynevezett vizes szakasza. Azért hol padkákon, hol sziklatömb alatt átbújva, de lehetett benne haladni. A többség azért már nem vállalta be a vizes szakaszt, hanem az árok feletti hegyoldalban oldalazva haladt tovább. Mikor véget ért az árok - vagy legalábbis útirányunknak nem megfelelő irányt vett fel – meredek partoldalon kimásztunk abból.

Ezután túránk kevésbé fárasztó, de - ezzel arányosan - kevésbé látványos része következett. Előbb a Kő-erdő oldalában haladtunk jelzetlen úton, majd rátértünk az Országos Kéktúra Mátraverebély-Ágasvár közötti szakaszára. Ezen csak Agyagos-tetőig (szép kilátás Bátonyterenye felé) mentünk, majd jobbra egy széles erdőgazdasági úton folytattuk utunkat Fenyvespusztáig. Itt nagyobb pihenőt tartottunk, majd – a Szalajka-patak hídján átkelve - megnéztük az 1925-ben dr. Tuzsony János által alapított arborétumot. Igazi látványossága egy hatalmas Atlas-cédrus. Továbbmenve láttuk, hogy a sárgajelzést hatálytalanították, így előbb felkapaszkodtunk a Vár-bérc oldalába, ott jobbra fordultunk, és láss csodát, frissen festett S jelzésekkel találkoztunk. Ezeket is elhagyva visszaereszkedtünk a Szalajka-patak völgyébe, majd azon visszajutottunk a kocsikhoz – közben még egy pihenőt tartottunk az Alsó-Csevice-forrásnál. Szégyenszemre a Felső-Csevice-forrást sem oda-, sem visszafelé nem találtam meg. Hazaindulás előtt kocsival még elmentünk a Szt. Mihály templomhoz (XIII. századból való szentélyek), és felkerestük Pokoljáró Tar Lőrinc udvarházának romjait is. Egyik vendégünk az út végére taggá vált.