csillagtúra

Bükki négynapos

Szeptember végén szokásos négynapos túránkon ezúttal a Bükk legszebb helyeit igyekeztünk felkeresni. 21-en voltunk. Szép, de kissé hűvös időben közel 60 km-t gyalogoltunk.

Szeptember 26. (csütörtök). Gödöllőn találkoztunk 6 órakor, onnan öt kocsival indultunk. Egerben megálltunk egy bevásárlóközpontban beszerezni a további napok élelmiszerkészletét. 10 órára értünk bükkszentkereszti szálláshelyünkre, a Napsugár-turistaházba. Kipakoltuk cuccainkat, megreggeliztünk, aztán indultunk első túránkra. Először a Dorongosi út végén lévő IV. Béla-emlékművet kerestük fel. Innen részben jelzetlen utakon a Nagy-som-völgy bejáratához jutottunk. Itt a IV. Béla-emléktúra útvonalán haladtunk, igen gyér jelzésen - de úgy is mondhatnám, hogy egyáltalán nem jelölt úton. A völgyet elhagyva folyamatosan emelkedő úton értünk a falu szélére, a Felső-Bagoly-hegyre. Innen még nem szállásunk felé indultunk, hanem bementünk a falu közepébe, néhányan elmentek a gyógynövény boltba. A sárga jelzésen jutottunk haza. 12 km volt a gyalogtáv. Este nem főztünk, hanem felettük az otthonról hozott kajákat.

Szeptember 27. (péntek). Reggeli után kocsival először Ómassára utaztunk, ahonnan is indult gyalogtúránk. Ómassa házai után a Vadász-völgyön kapaszkodtunk fel Csipkéskútig. Itt kis pihenőt tartottunk, majd jobbára lejtmenetben Jávorkútra értünk. Innen sajnos kilométereken keresztül aszfaltúton vezet a Z jelzés. Aszfaltkoptatás után pár száz méterre van a Huba-forrás. Nagyon látványos, ahogy két kis barlangból is folyik ki a nagymennyiségű víz.  A forrás mellett megebédeltünk. Továbbindulva röviddel a forrás után gyönyörű mésztufa –lépcsőkben gyönyörködhettünk. Nagyon meredeken kezdett lejteni a patakvölgy, ezért két túratársunk a sárga jelzésen visszament Ómassára. A többiek Garadna-völgyébe leérve jobbra tartottak, majd 900 méter után a S négyzet jelzésen elkezdtek felfelé kapaszkodni a Szentléleki-völgyben. Láthatóan elcsigázta a csapatot a 320 méteren tartó folyamatos emelkedő. Felérve megnéztük a Pálos kolostor romjait, pihentünk egy kicsit. Ezzel vége is lett a fáradtságnak, mindenki feljött még a Látókőre. Észak-északkelet felé a tiszta időben csodás kilátásban volt részünk Mályinka, Dédestapolcsány és a Lázbérci-víztározó felé. Látókőtől Ómassáig csak lejtett az út, kis emelkedőt csak a kocsikig kellett megtennünk. Hazafelé még szedtünk fát az esti fűtéshez. 18,6 km-t tettünk meg ezen a napon.

Szeptember 28. (szombat). A turistaháztól indultunk reggeli után. A Jávor-hegy volt az első komolyabb emelkedő. Megnéztük a Fehérkő-kő-lápai turistaházat, ahol feltűnően nagy csend uralkodott. Következett utunk egy látványos szakasza, melyet a Fehér-kő-lápa sziklái, és a remek kilátás testesített meg Lillafüred irányába. Innen egy széles szerpentinút (melynek egyes kanyarjait eléggé el nem ítélhető módon sokszor levágtuk) vezetett le Lillafüredre. Úgy időzítettünk, hogy a 11 órakor kezdődő vezetésen a Szent István cseppkőbarlangot megnézhessük. Utána lesétáltunk a Hámori-tóhoz, a Palota-szálló melletti felső sétányon a vízesésig. Ezután indultunk visszafelé, de útközben elcsábultunk egy lángosra és egy forralt borra, mert elég hideg volt. Ameddig lehetett nem mentünk ki az aszfaltútra, de később ez elkerülhetetlenné vált. A Bársonyos-forrásnál betértünk az erdőbe, és egy erdőgazdasági úton kapaszkodtunk felfelé. Mikor eljött az ideje, megebédeltünk. Szerencsénk volt, mert az út egy hajtűkanyarjától találtunk egy utat, mely visszavezetett a reggeli piros jelzésre, amin hamarosan visszaértünk szálláshelyünkre. Páran Lillafüredről busszal jöttek vissza Bükkszentkeresztre, de a rövidítés miatt mi előbb értünk vissza, mint ők. Természetesen a kulcs náluk volt, így nem tudtunk bemenni a házba. Kénytelenek voltunk bemenni a faluba, és meginni egy jó pohár bort. A napi túratáv 13 km volt a kocsmázás nélkül.

Este pörköltet főztünk, gyakoroltuk a társasági életet.

Szeptember 29. (vasárnap). Reggeli után összepakoltunk majd Répáshutára mentünk. Miután leparkoltunk autóinkkal, elindultunk túrázni. A falu házait elhagyva a széles, köves Balla-völgyön ereszkedtünk le Tebe-rét irányába. Egy időszakos tó mellett elhaladva a Hór-patak-völgyébe értünk. Mindezideig csak lefelé haladtunk, emlegettük is, lesz ennek még böjtje is. A böjt Derecske-lápával kezdődött, miközben a kék jelzést követtük. Az emelkedőt 1 km-es lejtő követte, majd a Katalin-völgy helyenként elég nehezen járható útján ismét felfelé araszoltunk. A hegytetőn megálltunk ebédelni, amit nem tartott sokáig, mert a napsütés ellenére elég hideg volt, tetejébe a szél is fújdogált. Hamarosan beértünk Répáshutára, és visszaértünk kocsijainkhoz. 13 km-t tettünk meg ezen a napon. Hazafelé még megálltunk Eger szélén lévő pincéknél, hogy ki-ki vihessen haza egy kis egri bort.

Egy hét Montenegróban

Klubunk 12 tagja 7 napot töltött Montenegróban. Javarészt a Durmitor-hegységben túráztunk, de voltunk a tengerparton, a Lovćen-hegységben, raftingoltunk a Tara-folyón, és megnéztünk egy csodaszép kolostort is. Az útról most csak dióhéjban írok, de 2014. január 18-án vetítéssel egybekötött beszámolót tartunk az isaszegi Falumúzeumban.

Szeptember 09. (hétfő). Mogyoródról, Isaszegről indult egy-egy kocsi, a Pestről jövő harmadikkal az M5-ös inárcsi pihenőhelyén találkozott. Röszkéig  az M5-ösön, onnan a 22-es autópályán Újvidék utánig mentünk. Innen autópálya nélküli utakon Ruma, Valjevo, Užice, Zlatibor, Nova Varoš, Prijepolje, Jabuka-n (montenegrói határ) át értünk Žabljakba. Itt foglaltam le szálláshelyünket. Jószerivel egész nap utaztunk, sötétedés után értünk oda.

Szeptember 10. (kedd). Reggeli után kocsival a Crno jezero-hoz (Fekete-tó) mentünk. A parkírozóban hagytuk a kocsikat, és elindultunk az ITK eddigi legnagyobb túrájára. Folyamatosan emelkedő úton először a Tocak-forrásnál, majd a Strugán (1920 m) álltunk meg. A Velika Kalica-völgyön oldalazva viszonylag kevés emelkedővel értünk annak végére. Erős emelkedő itt kezdődött. Hárman úgy döntöttek, hogy nem jönnek tovább és visszafordultak. Velika Previja-hágón (2145 m) kicsit megpihentünk a törpefenyők között. Hüledeztünk, hogy az előttünk álló Nagy-Medve-csúcsra (2287 m) csak egy éles gerincen lehet felkapaszkodni. Szerencsére itt, és a következő csúcsokon drótkötél segítette a feljutást. A Kis-Medve (2223 m) csúcsig hullámvasutaztunk, onnan viszont kíméletlen lejtő következett, ami talán még fárasztóbb volt, mint a hegymenet. Nagyon lassan tudtunk lefelé haladni, így már – erősen szétszakadva - sötét este értünk vissza a kocsikhoz. 15 km-t gyalogoltunk, a szintemelkedés és csökkenés viszont nagyon sok volt, 1344 m (!). Nem csoda, ha minden voltam, csak nagyságos úr nem!

Szeptember 11. (szerda). Ezen a napon raftingolni mentünk a Tara-szurdokba. Jó dolgunk volt, mert a kisbusz szálláshelyünkre jött értünk. Nem sokkal a Tara-híd (Montenegró legmagasabb völgyhídja) után öltöttük fel neoprén vízhatlan ruhánkat, és kisbusszal a folyóhoz utaztunk. Vízreszállás után apró zugokon értünk egy beömlő folyócskához. Itt kikötöttünk és megnéztünk egy vízesést, ami Európa legbővízűbb forrása táplál. Tovább csurogva a folyón, túlságosan nem kellett izgulnunk attól, hogy vízbeesünk, de azért volt pár kellemes zúgó is az adrenalin-szint növelésére. Kb. 15 km-t haladtunk lefelé, aztán kisbusszal előbb visszavittek az átöltöző-helyünkre. Itt finom ebéd várt ránk. Visszaérve Žabljakba, pihengettünk, sétáltunk a városban.

Szeptember 12. (csütörtök). Korán indulunk, mert hosszú út előtt voltunk. Nikšić-en keresztül jó minőségű utakon a Kotori-öböl felé vettük az irányt. Itt megálltunk fényképezni Risan-nál és Perast-nál, Kotorban pedig egyórás városnézést tartottunk. Ezután hajtűkanyarokkal tűzdelt úton a Lovčenre autóztunk. Közben rengetegszer megálltunk fényképezni, mert csodás kilátás nyílt előbb a Kotori-öbölre, majd a panoráma egyre inkább kinyílt az Adria és a hegyek felé. Sötét felhők gyülekeztek a hegy fölött, amibe végül belefutottunk. A Njegos-mauzóleumhoz felmentünk, de onnan csak gomolygó felhőket láttunk. Továbbindultunk, és Cetinje-n, Podgoricán át az Ostrog-kolostorhoz mentünk. Közben hol szakadt az eső, hol vakítóan sütött a nap. Szűk, kanyargós úton értünk fel a Felső-kolostorhoz. Fellépcsőztünk a kolostor tetejére, ahonnan csodás volt a kilátás az alsó kolostorra és a völgyre. Elég későn indultunk el hazafelé, tetejébe a GPS egy rövidebb, de nagyon kanyargós útra vitt. Negyed tízre értünk haza.

Szeptember 13. (péntek). Reggel nagyon lógott az eső lába, ezért az eredetileg szombatra tervezett utat jártuk be. Kocsival a Fekete-tó közelében lévő Ivan do településre mentünk, majd egy sétára indultunk a Fekete-tó körül. Valószínűtlenül szép volt a tó vize, szintemelkedés alig 100 méter a 6 km-es körúton, az eső elkerült bennünket, tehát minden adott volt az elégedettségre. Ezután visszamentünk szállásunkra, megebédeltünk, pihiztünk egyet, aztán megint útra keltünk. Kocsival Tepca irányába mentünk, majd a Nemzeti Park határán az autókat hátrahagyva a sziklás Čurevac-tetőre (1625 m) kapaszkodtunk fel. Innen a legszebb a kilátás a Tara-kanyonra, mert a közbülső alacsonyabb hegyek miatt beláthatunk a folyóra. Este a csapat nagyobbik része elment egy étterembe megkóstolni a helyi finomságokat.

Szeptember 14. (szombat). Ezen a napon kísérletet tettünk a Durmitor legmagasabb csúcsának meghódítására. Ahogy összességében a keddi túra volt a legnehezebb, ez a túra volt viszont a legmeredekebb (a csúcs előtti 1,5 km-en 490 m-t emelkedett az út). Kocsival a Sedlo-hágóig (1907 m) mentünk. Az első emelkedő az Uvita Grada-ig (2140 m) tartott, ezt még fagyott úton tettük meg. Itt egy kb. 3 méter magas, szinte függőleges sziklaszoros meghátrálásra bírta a csapat felét. Ők visszamentek a Sedlo-hágóig, és ellenkező irányban egy völgyet és egy forrást kerestek fel. Hatan mentünk tovább a Surutka-n (2082 m) át a Zeleni vir tóig (2028 m). Közben megcsodáltuk Zupci (Fogacskák) hegyes csúcsait. A tó utáni kereszteződéstől már csak öten mentünk tovább. A Lučina Previja-hágón (2351 m) pihenve már csak Ágit láttam feltűnni, a többiek visszafordultak időközben. Két magyar fiú is velünk együtt mászott felfelé, az ő rábeszélésükre (is) vágott neki Ági is a maradék 180 m szint legyűrésére. A Bobotov Kuk (2523 m) csúcsot nem kis nehézségek árán, de meghódítottuk. Kár, hogy a csúcson lévő dobozban nem volt csúcs-füzet, így nem tudtuk beírni, hogy itt járt az ITK. Nem sokáig voltunk fel, mert közel a fagyponthoz erősnek véltük a szelet. Visszafelé az utat - együtt a két Robival – szinte megállás nélkül tettük meg. Csak a végefelé - tájcsodálásnak álcázva - álltunk meg egyre sűrűbben. A táv 10,6 km volt csak, de közben a szintemelkedés/csökkenés 1080 m. Visszamentünk szállásunkra, pihenőt tartottunk, majd búcsúvacsorára az Öreg Farkas vendéglőbe mentünk.

Szeptember 15. (vasárnap). Reggelire meghívott házigazdánk. Mindenféle finom sajt, sonka, kalács, házisütemény várt ránk az asztalon, meg persze az elmaradhatatlan slivovica a kocsik utasainak. Nyolc órakor indultunk, eleinte az előző napi útvonalon. A Sedlo-hágó után is folytatódott a szerpentines hegyi út. Majd két órai tekergőzés után a Piva folyó felduzzasztott medréhez értünk. Gyönyörű volt a vize. Haladgattunk is sok fotószünettel, így értünk a bosnyák határra, melyen viszonylag simán átjutottunk. Itt folyik bele a Piva a Tara-folyóba, innentől nevük Drina. Egy darabig ennek völgyében haladtunk, majd Szarajevo felé fordultunk. Samacnál értünk a horvát határra, innen Eszéken és Beli Manastiren át értünk Udvarnál a magyar határra. Mohács után rátértünk az M6-osra, azon jöttünk Pestig. A sötétben sajnos elvesztettük egymást, így nem volt módunk egymástól elbúcsúzni. 760 km hosszú volt a hazafelé vezető út.

!

Balaton-felvidék, Keszthelyi-hegység

Évek óta szisztematikusan járjuk be a Balaton-felvidéket, mindig szeptember utolsó napjaiban. Az is a hagyományhoz tartozik, hogy mindig jó időt fogunk ki. E sorozat utolsó négynapos túráját múlt hétvégén tartottuk meg. A változatos programban 22-en vettünk részt, 45 km-t gyalogoltunk részben kéktúra szakaszokon.

Szeptember 27. (csütörtök). 6:00-kor találkoztunk Gödöllőn, majd a M3-as, M7-es (itt találkoztunk azokkal, akikkel nem együtt indultunk), Balatonszentgyörgy útvonalon értünk Cserszegtomajra. 9 órára értünk szálláshelyünkre, a Viktor Vendégházba. Kipakoltunk, megreggeliztünk, majd indulunk első túránkra. Először kocsival Vállusra mentünk. A templom melletti készülő kb. 100 férőhelyes parkolóban állítottuk le autóinkat, de a polgármester üzente, hogy ott útban leszünk. Gondolom mind a 100 helyre szükségük volt! E kis bosszúság után elindultunk a Vállus-Keszthely kéktúra-szakasz megtételére. Az erdőbe érve egy darabig nem volt jelzést, de később megszaporodtak azok, sőt szép új jelzőtáblák is segítették a tájékozódást. Gyenesdiás határában elhagytuk a kék jelzést, mert annál sokkal látványosabb úton is el lehet érni Keszthelyt. Így először a kék háromszög jelzésen - Nagymezőn keresztül – a Varsás-hegyi Festetics-kilátóba kapaszkodtunk fel. A szép kilátás feledtette velünk a rövid kapaszkodó fáradalmait.  Innen jelzetlen úton értük el a S+ jelzést, azon értünk vissza az OKT-ra, miközben elhaladtunk az igen szép régi mészkőbányák mellett. Hosszú, unalmas aszfaltúton értünk a Helikon-parkhoz. A kocsivezetőknek a közelben lévő autóbusz-állomásról kellett visszatérni Vállusba a kocsikért. A busz éppen az orrunk előtt ment el, ezért egy óránk maradt a Helikon-park, a Balaton-part megtekintésére. Megjárva Vállus-Keszthely utat, közösen elmentünk egy bevásárlóközpontba, hogy feltöltsük élelmiszer-készletünket. Este egyszerű közös vacsorát főztek a lányok. A szaletliben vacsoráztunk, beszélgettünk. Ezen a napon 14 km-t gyalogoltunk.

Szeptember 28. (péntek). Reggeli után Vindornyaszőlősre utaztunk. A bányához vezető aszfaltúton közelítettük meg a Balatoni-felvidéki Nemzeti Park fokozottan védett területét, a Buruczky Ferenc Tanösvényt, azon belül is a Bazaltutcát. A tanösvény első látványos helye az égigérő fák voltak, ezután értünk be a különleges sziklaalakzatokkal, barlangokkal telezsúfolt Bazaltutcába. Azon végighaladva alternatívát ajánlottam fel: választani lehetett a Bazaltutca második vonalának felkeresését (benne a Vadleány-lik barlangot), vagy pedig ott pihenni, és megvárni az útra-indulókat. Magába a barlangba Janival ketten merészkedtünk be. Visszatérve a többiekhez folytattuk utunkat a Kovácsi-hegyen átvezető tanösvényen. Aztán véget ért a kényelmes út, egy szinte áthatolhatatlan, lekaszabolt akác sarjerdőn kellett átverekedni magunkat. Kb. 450 méteres volt ez a szakasz, de sokkal többnek tűnt! Ezután kényelmes tölgyesen, majd hétvégi házak között értünk vissza kocsijainkhoz. Megebédeltünk, majd indultunk Zalaszántó felé egy térképen is jelzett úton. Csak a helyszínen derült ki, hogy ez járhatatlan. Visszafordultunk és Karmacson keresztül utaztunk Zalaszántóra. A különböző korok stílusjegyeit viselő templom mellett álltunk meg (és néztük meg belülről is), innen indultunk a kék jelzésen. Folyamatosan emelkedő úton elhaladtunk a Szent Donát-kápolna mellett, majd erősödő emelkedő végén a Béke-sztupában gyönyörködhettünk. Ezt követően megnéztük még a 400 m-re lévő szentélyt is megnéztük. Időnként szép mélyúton haladva értünk vissza Zalaszántóra. Mivel már elég későre járt az idő, elhagytuk programunkból aznapra a Rezi-vár felkeresését. Visszaérve szálláshelyünkre, a többség akarata szerint nem főzicskéltünk, hanem elmentünk egy étterembe. A két túra összesített kilométerszáma 13,1 volt.

Szeptember 29. (szombat). Reggeli után kocsival az előző napon elmaradt kirándulást tettük meg. Rezibe mentünk és megnéztük a várat, mely a Meleg-hegyen található és nagyszerű körpanoráma nyílik róla. Mivel kocsival jól megközelíthető a vár, ezért a táv oda-vissza csak 2 km volt. Visszatértünk Cserszegtomajra, felmentünk a Margit-kilátóba. A panoráma szép volt, de az erős szél és a csepergő eső hamar lezavart onnan. Az eső körülbelül ennyi ideig is tartott, mire leértünk, el is állt. Visszamentünk a vendégházba, átöltöztünk, majd Hévízbe autóztunk. Gyalogséta keretén belül megnéztük a tavat, jártunk a Schulhof sétányon és több -   üzlettel, fagyizóval zsúfolt - utcán. Kocsiba ültünk, és a szőlőhegyre mentünk, elhaladva a héttornyú rk. templom mellett. A XIII. sz-ban épült egregyi templomot csak harmadik nekifutásra találtuk meg, nem gondolva mindjárt arra a fortélyra, hogy oda tájékoztató táblák helyett egy zsákutca tábla kalauzol. Ezután Keszthely látnivalói következtek, így a Festetics-kastély, Fő tér, Goldmark-ház, Népviseletes Babamúzeum és Csigaparlament.

Este kedves házigazdánk nagyon finom pincepörköltet főzött nekünk, sőt még a hozzávalókat is ő szerezte be – természetesen mi adtuk rá a pénzt. Baráti áron megkóstolhattuk pincéje fehér és vörös borait is. A Cserszegi fűszeres mindenki tetszését elnyerte.

Szeptember 30. (vasárnap). Reggeli után összepakoltunk (de cuccainkat egyelőre szálláshelyünkön hagytuk), majd Vonyarcvashegyre mentünk. A vasútállomásra vezető úton tettük le autóinkat, majd irány a Kitaibel Pál-kilátó. 100 méteres szintemelkedéssel fenn is voltunk. A kilátás innen is remek. Térképen jelzetlen, de a valóságban „D” jelű úton a Cser-völgybe jutottunk, onnan a Z sávon mentünk tovább. Az út enyhén, egyenletesen emelkedett 170 m-t, ekkor értük el a S jelzést. Ezen először lefelé mentünk, majd utána a Meszes-hegy oldalába kúszott fel az út, onnan pedig a Pető-hegyre, melyen a Berzsenyi-kilátó található. Mivel ez már távolabb esik a Balatontól, annak nagyobb szelvényét láthattuk be. A Hosszú-völgyön ereszkedtünk vissza Vonyarcvashegyre. Kocsival visszamentünk ismét szálláshelyünkre, bepakoltunk és most már véglegesen elhagytuk azt. A túratáv 13 km volt. Az odautazás fordított sorrendjében utaztunk haza.

Tirolban jártunk

Klubunk nyolc tagja egyhetes túrán vett részt Tirolban, a teljesség kedvéért annak olaszországi részén is. Két autóval mentünk. Olcsó és jó szállásunk volt Zillertalban, ahonnan csillagtúraszerűen jártuk be a környéket. Gyönyörű időt fogtunk ki.

09.03. (hétfő). Isaszegről, Gödöllőről, Mogyoródról és Pestről jött össze a csapat. Kis keveredés után az M1-es egyik parkolójában találkoztunk. Kis pihenőkkel szinte folyamatosan haladtunk a Győr – Neusiedl am See – Wiener Neustadt – Bruck an der Mur – Bischofshofen -  Krimml útvonalon. Itt nem a fizetős – vízesést is érintő – utat választottuk, hanem a régi országúton autóztunk. A keskeny és elég rossz minőségű útról viszont szép kilátás nyílt Európa legmagasabb vízesésére. 700 km megtételével hat órára értünk Aschau-ba, szálláshelyünkre. Kifejezetten szép, tágas kétágyas szobákhoz nagy erkélyek is tartoztak. Vacsora után esti sétára indultunk, hogy felfedezzük falunkat.

09.04. (kedd). Reggeli után a szomszédos Zell am Zillerbe mentünk autóval. Két részletben kabinos felvonóval először az 1309 m magas Wiesenalm-ra, majd az 1744 m magas Rosenalm-ra utaztunk, ahonnan kezdődött gyalogtúránk. Fenn sajnos már kavargó felhőben jártunk, ezért a völgybe nemigen lehetett lelátni. Folyamatosan emelkedő úton a 2257 m-es Karspitze-t hódítottuk meg. Itt fogyasztottuk el jutalomebédünket. Lefelé menet elhaladtunk a Langensee mellett, közben időnként már a nap is kisütött. Mindenfelé hatalmas mennyiségű áfonya volt az út mellett, ki is használtuk a lehetőséget szervezetünk C-vitaminnal való feltöltésére. Rosenalm-ig 12,5 km-t tettünk meg 620 m szintemelkedéssel. Lementünk a hegyről szintén felvonókkal, majd körülnéztünk Zell am Zillerben, bevásároltunk a vacsorához.

09.05. (szerda). A fizetős Gerlos-hágón keresztül Krimml-be autóztunk, közben megálltunk egy parkolóban, ahonnan az egész vízesést be lehetett látni. Krimml-ben letettük a kocsikat és elindultunk a vízesés felé. A belépő megfizetése után először az alsó vízesésnél álltunk meg hosszasabban fotózni. A felső vízesésig szerpentinezve 400 métert emelkedett az út. Felérve a Schnettbrücke nevezetű - folyón átvezető - hídig, megszűnt az erős emelkedő. Továbbhaladtunk Achentalon, hogy elérjük a Wasserfall-klamm-ot. Ez tervnek szép volt, de valójában nem találtuk meg, és még ha meg is találtuk volna, nem tudtunk volna átkelni a folyó baloldalára, ahol állítólag van a szurdok. Ugyanazon az úton tudtunk csak visszamenni a kocsikhoz, mint ahogy felmentünk. 9 km-t gyalogoltunk 500 m szintemelkedéssel. Hazafelé megálltunk egy út melletti kilátóteraszon, ahonnan be lehetett látni a Speicher Durlassboden-tavat, majd lecsurogva a tóhoz, sétáltunk egyet annak partján. Újabb megállónk Gerlos volt, ahol az üdülőhely nevezetességeinek felkeresése mellett megejtettük a vacsorához való vásárlást is.

09.06. (csütörtök). Az eredeti terv helyett erre a napra tettük ezt a programot, mert csütörtökre esőket ígért a meteorológia Tirol tartományra, Dél-Trolra pedig napsütést. Az előjelzés nagyjából be is jött. Reggel esőben indultunk, de mikor átértünk a Brenner-hágón Olaszországba, már nem esett. Autópályán Klausen-ig mentünk, majd onnan szebbnél-szebb utakon, hágókon. Fényképezni állandóan megálltunk, először a Langkofel-nél (Sassolungo). A Sella-hegyet teljesen megkerültük a Gardena-hágó – Campolongo-hágó - Pordoi-hágón keresztül. Ez utóbbi hágóról fel szerettünk volna menni felvonóval egy körpanorámát kínáló 3000 méteres csúcsra felvonóval, de sajnos épp a csúcs volt felhőben. Kicsit vártunk, hátha elfújja a szél a felhőket, de hiába. Továbbindultunk, Canazei után megebédeltünk egy pihenőben. Következő megállónk a Karersee volt. Valószínűtlenül szép tó vizében a Latemar 2800 m-es csúcsai tükröződtek. Szerpentinek százai után visszaértünk az autópályához, melyen ezúttal Sterzing-ig mentünk. Itt átváltottunk a régi-Brenner-útra, így alulról láthattuk a híres Európa-hídat. Innsbrucktól ismét autópályán haladtunk Ziller-völgyig. Vacsora után nagy szerencsénkre egy szabadtéri fúvós koncerten is jelen lehettünk.

09.07. (péntek). Hintertuxba utaztunk, ahonnan eredetileg két gyalogtúrát is tettünk volna. A helyzet – és a nagyon gyenge útjelzések – úgy hozták, hogy a két túrát összekötöttük, jócskán megemelve utunk szintemelkedését. A Vízesés-úton indultunk felfelé. Az első gyönyörű megállónk a Kessel-vízesés volt. Ezt követően olyan csodahelyeken jártunk, mint a víz által kivájt kürtők, természetes sziklahidak, barlangok. A következő vízesés-együttes a Schraubenfall volt. Ezután kiértünk egy enyhén emelkedő áfonyás útra. Ezen haladva a következő tábla válaszút elé állított. Miután az eredeti utat semerre sem jelölték (pedig - utólag behatárolva helyzetünket -  azon voltunk), a többség akarata szerint a Sommerbergalm felé vettük az irányt (ahová eredetileg felvonóval mentünk volna). A széles Waldeben völgy után kezdődött az erős kapaszkodó. Egy kisebb vízesés mellett elhaladva meredek úton jutottunk fel Sommerbergalm-ra. Itt mindenkit megvártunk, majd előbb együtt indultunk a Tuxer-Joch-Haus (2318 m). Itt is el kell mondani, hogy a jelzések pocsékok voltak, az útjelző táblák egymásnak ellenkező információkat tartalmaztak. A sógorok jöhetnének hozzánk útfestést tanulni! Ezért is történhetett, hogy a már bizonyosan rossz irányba vezető útról az út közepén Katival letértünk, és nekivágtunk egy igen meredek (helyenként 70-80 fokos) hegy megmászásának. Az már csak a helyszínen derült ki, hogy a tervezett Frauenwandot azon az úton nem lehet elérni, be kellett érnünk a Weisse Wand 2440 m-es előcsúcsának meghódításával. A Tuxer-Joch-Haus-nál bevártak a többiek, és együtt indultunk a Weiten-völgyön lefelé. Ezen az úton is volt egy hatalmas vízesés, a Schleierfall. Látszólag (és a valóságban is) hatalmas kerülő megtételével vezetett vissza a turistaút Hintertux-ba. Az (hosszabbik) út kb. 16 km volt, szintemelkedése kb. 1200m. Szép teljesítmény volt, megérdemeltük a vacsorát!

09.08. (szombat). Az Inn völgyében fekvő Stans-ba utaztunk. A templom melletti parkírozóban letettük a kocsikat, és elindultunk a Wolfsklamm felé. A falu szélétől nem messze volt a fizetőkapu, azután kezdődött az igazi szurdok. A dübörgő patak fölé/mellé épült pallókon, lépcsőkön haladtunk felfelé. Nagy élmény volt. A szurdok végén egy 12 m-es mesterséges vízesés van. A megszelídült patak völgyében folytattuk utunkat. Egy híd után ismét emelkedni kezdett az út, így értünk fel a St. Georgenberg kolostorhoz, közben átmentünk egy 1497-ben épült fedett hídon. Megnéztük a templomot, majd egy állítólagos alpesi kertet keresve, még felkapaszkodtunk egy darabig a meredek hegyoldalon. Kertet nem találtunk, de egy szép rézsiklót láttam, és le is fényképeztem. Vissza a kocsikhoz más úton mentünk, mert a „változatosság gyönyörködtet”. 500 m-es szintemelkedéssel 9 km-t gyalogoltunk. A kocsiknál megebédeltünk, majd átöltöztünk, mert a következő állomásunk a tratzbergi kastély volt. Oda meg mégse mehetünk túracipőben. A kastély nagyon szép, élvezetes volt hallgatni az egyedi hangvételű audió-vezetést anyanyelvünkön. Kár, hogy szigorúan vették a fényképezési tilalmat. A kastélylátogatás után szóba került, hogy az eredeti terv szerint Innsbruckba megyünk, de a többség inkább Alpbach, Ausztria legvirágosabb falujának felkeresése mellett döntött. Az már más kérdés, hogy egy árva szál virággal sem volt ott több, mint bármelyik tiroli faluban. Egy cukrászdában kicsit kényeztettük magunkat, aztán bevásároltunk és hazamentünk.

09.09. (vasárnap). Összepakoltunk, kitakarítottunk magunk után. Az A12-es úton Kufsteinig mentünk, ott megállunk, hogy megnézzük az erődöt. Mivel csak az óváros felöl lehetett felmenni oda, megcsodáltuk azt is. Fedett feljárón értünk fel a felsővárba, ahol több kiállítás is van. Legnevesebb helye a Császártorony, amelyben sok híres magyar (pl. Kazinczy Ferenc, Wesselényi Miklós, Teleki Blanka, Rózsa Sándor) raboskodott – bár a német nyelvű ismertető táblákon egyszerűen azt írták: „itt volt X.Y”. Kufstein után átléptünk Németországba, ott haladtunk Salzburgig. További útvonalunk: Linz – Bécs – Budapest. Az odautazás fordított sorrendjében mindenkit hazavittünk, ill. otthona közelébe juttatunk.

Tartalmas túránkon nagyon szép időnk volt, 2200 km-t autóztunk. Részleteket és sok képet az isaszegi Falumúzeumban januárban tartandó vetítésen mutatunk be.

Balaton-felvidéki bolyongásaink

Immár harmadik éve, hogy ősszel a Balaton-felvidéken rendezünk többnapos csillagtúrát. Szigligettől araszolunk kelet felé. Most jutottunk Csopakra, és jártuk be annak környékét szép számú csapattal.

Október 1. (péntek)

Reggel 6:00-kor találkoztunk Isaszegen a Művelődési Otthon előtt. Az M0-ás, M6-os,  7-es úton közelítettük meg Tárnokot, ahol a pesti lányokat vettük fel. Ők odáig vonattal jöttek.

Jó tempóban haladtunk, így kb. 9 órára Csopakra, a szálláshelyünkre értünk. Elfoglaltuk szobáinkat, kipakoltunk, majd hamarosan indulunk első túránkra.

A Füredi úton előbb kimentünk a Veszprémi útra, majd azon haladva értünk első műemlék látnivalónkhoz, a Csonkatoronyhoz. Utunk hamarosan erőteljesen kezdett emelkedni. Mikor kisimult az út, már a Csákány-hegy tetején voltunk. Előbb jobbra egy telefonerősítő tornyot, majd baloldalt az Endrődi Sándor kilátót láthattuk. Ez utóbbit nem csak láttuk, de fel is mentünk rá. Bár a nap nem vakított el, kicsit párás is volt a levegő, mégis szép kilátásban volt részünk, különösen Balatonfüred, Tihanyi-félsziget irányába. Továbbindulva rövid időn belül elhagytuk a balatoni kék jelzést, és a kék háromszögön enyhe lejtős úton értük el a veszprémi országutat. Itt bizonytalanná váltak a jelzések, a K háromszögnek egyszeriben vége szakadt, megjelent egy semmilyen térképen se ábrázolt Z+ jelzés, de az országút után ereje csak egy jelzésre futotta. A Nosztori pihenőnél voltunk. Innen a Balaton-felvidék atlaszon feltüntetett P kör jelzésen mentünk volna, de ilyen jelzés valójában nincs. Szerencsére erre nem is számítottam, ezért még otthon az utat tervezve műholdas képeken kinéztem, merre menjünk a meglehetősen kopár fennsíkon. El is értük a S sávot, majd a pirosat. Ezen mentünk pár száz métert, majd egy jelzetlen kocsiútra tértünk, így értünk Csopak határába. Szőlők, helyenként szép házak között haladtunk, útbaejtve a Ranolder-villát. Ismét kereszteztük a 73-as utat, átkelve rajta lementünk a Plul-malomhoz. Belülről nem láthattuk meg, de kívülről is élmény volt látni a most felújított malmot, kertjét, benne egy hatalmas kemencét. Hazafelé menet még betértünk egy aranyárban bort kínáló borházba. 12,3 km-t gyalogoltunk. Füreden bevásároltunk 21 embernek vacsorára, reggelire valót, aztán elkezdődött a közös főzicske. A villanyfőző kapacitása kevésnek bizonyult az emberes méretű leveses fazéknak, így leves csak másnapra készült el.

Október 2. (szombat)

Reggeli után Balatonfüredre mentünk, ahonnan gyalogtúránk kezdődött. A Tölgyfa csárda melletti parkírózóban hagytuk a kocsikat. Előbb jelzetlen úton mentünk fél kilométert, majd Z jelzésen értük el a Lóczy-barlangot, mely október 1-jétől már zárva van. Itt jelzést váltottunk, a Z háromszög lett az új jelünk. Szép sziklaalakzatok között értünk fel a 315 m magas Jókai-kilátóhoz, melyet rögtön meg is másztunk. Innen is láthattuk az előző napi tájakat, azonkívül kiteljesedett a panoráma ÉNY-ÉK felé is. Beláttunk a Koloska-völgybe, láttuk mi vár még ránk, míg elérünk utunk legtávolabbi hegyéig, a Recsek-hegyig. Látványos őszi színekben pompázó erdőben – különösen a cseszömölce jeleskedett - folytattuk utunkat kelet felé a kék jelzésen. Alig több mint egy kilométer után Balatonarácsra, a Koloska-völgybe értünk. Itt látható dr. Cholnoky Jenő emlékoszlopa. Széles úton mentünk felfelé a völgyben. A Koloska-csárdánál valahol elvesztettük a piros jelzést, ezért – miután egy pihenőben megreggeliztünk – átkeltünk a patak kissé ingoványos medrén. A túloldalon sziklák alatt megtaláltuk a piros jelzést. Ezen mentünk egészen a Koloska-forrásig, majd onnan meredek úton felkapaszkodtunk a Koloska-sziklákhoz, amely egy igen látványos sziklaszirt. Szép kilátás nyílik róla. Továbbhaladva egymásnak ellentmondó jelzések fogadtak. Végül a Z sávon indultunk vissza a völgy felé, mert az legalább irányban jól haladt. Aztán eltűnt a Z, párszáz méter után pedig a semmiből előkerült a Z+, amit korábban is kerestünk. Látványos szikláknál értük el a Koloska-völgyet, ezen mentünk tovább északi irányban. Könnyű, nyílegyenes utat csak a Recsek-hegyre felvezető meredély szakította meg. Jó kis kaptató végén elértük a Noszlopy Gáspár- kilátót. Felkapaszkodva rá először részesülhettünk olyan kilátásban, mikor a Tihanyi-félsziget mögé is beláthattunk. Pihenő és elemózsiázás után indultunk tovább. Áttértünk a S sáv jelzésre. Mikor a Z+-hez értünk, tettünk pár száz méteres kitérőt a Sárkány-lik barlanghoz. Legközelebbi nehézségeink a jelzésekkel akkor adódtak, mikor a S+ elvált a S sávtól. Tábla is jelezte, merre kell balra letérni az útról, de arrafelé áthatolhatatlan susnyás fogadott. Nem volt más választásunk, mint az, hogy a sárgán maradtunk. Terveim szerint majd valahol Balatonfüred közelében átvágunk a S+-re, ami azért is fontos volt, mert amellett álltak kocsijaink. GPS segítségével jelzetlen utakon (ami azért se volt nagy kunszt, mert a sárga jelzés is megszűnt egy legelőnél) az utolsó pár méteren megleltük mi jelzésünket. A gyalogtúra hossza 17 km volt.

Beszálltunk az autókba és Füred villanegyedébe hajtottunk. Egy kis séta keretén belül láttuk a Jókai-villát, Kerektemplomot, Blaha lujza nyaralóját, Horváth-házat, Szívkórházat, Kossuth ivócsarnokot, Balatoni Pantheont, Tagore-sétányt.

Este nagy lakmározást tartottunk, beszélgettük sokáig.

Október 3. (vasárnap)

Reggeli után Paloznakra mentünk, ahonnan gyalogtúránk indult.

A Kálvária stációi között indultunk felfelé. Elhagytuk a kék jelzést is. Szép panorámájú úton szőlők és villák között haladva értünk be az erdőbe, majd elértük a pénteki túránk egy szakaszát. Kis bizonytalanság után jobbra fordulva kényelmes erdei úton értünk le a Király-kúti-völgybe. A patak hídján átkelve egy tisztáson kiépített pihenőhelyet, kemencével is ellátott esőbeállót láttunk. Lefelé indultunk a gyönyörű sziklákkal tarkított völgyben, szép ívű gazellaugrásokkal átkeltünk a patak bal partjára, és értünk a Malom-völgybe. Ez a völgy már kevésbé volt látványos, bekerített legelők sorakoztak a patak jobb oldalán. Különleges gombákat is fényképeztünk utunk során. Lovas első házának hatalmas keritésén megebédeltünk, majd indultunk tovább. A templomoknál jobbra fordultunk és a kék jelzésen haladva présházak és szőlőtáblák között értünk vissza Paloznakra. A túratáv 11 km volt.

Kocsival visszatértünk Csopakra. Megebédeltük, összepakoltunk és indultunk Felsőörsre. Az 1200-as években épült román stílusú templomnál álltunk meg. Nagy szerencsénkre a parókián összetalálkoztunk a templom gondnokával, aki igen szeretetteljes stílusban, nagy lelkesedéssel mutatta be nekünk a templomot kívül-belül. Ezt követően a Forrás-hegyen található geológiai bemutatóhelyet látogattuk meg. A földtani feltárás a triász-kor (240 millió éves)  "emeleteinek" kőzetrétegeit fűzi fel közel fél kilométeres sétaútján. Ezután már tényleg csak a hazaút volt a program (páran ugyan már korábban lemorzsolódtak, részben azért, hogy a választásokra még hazaérjenek).