Mátraszele - Kazár

Március 2-án kissé borongós, szitáló esős reggelre ébredtünk. Ennek ellenére rekordszámban gyűltünk össze, 51 fővel. A hosszabb túra Mátraszelétől nem messze, a Fateleptől indult. A Zagyvát elhagyva már az elején kisebb kapaszkodóval kellett szembesültünk. A Tormás-hegy után 1 km-t egy fennsík-szerű területen haladtunk át (itt már elállt az eső), majd egy újabb emelkedő következett, melynek neve Kótai-hegy. Innen leereszkedve gyűlt meg a bajunk legjobban a sárral. Az út ugyanis egy mélyedésben haladt, amit munkagépek járhatatlanná tettek (egy hatalmas tarvágás volt a közelben). Ezért a meredek domboldalba voltunk kénytelenek minduntalan kikapaszkodni. Így történhetett, hogy többen is elestek, egyikük karját is törte. Ezennel is jobbulást kívánunk nekik!

Egy kereszteződésben vártuk be a lemaradottakat, közben eldöntöttük, hogy a rossz látási viszonyok miatt a Kerek-bik kilátóhely felkeresése értelmetlen lenne. Lefelé ereszkedtünk a P, majd a P+ jelzésen. Az  Aranyos-patak forrása mellett haladtunk el, majd egy különleges löszös területen falatoztunk kicsit. Az optimistábbak megtisztogatták  cipőjüket, remélve, hogy túljutottunk a sáros szakaszon. Hamarosan egy hangulatos kis Bányatóhoz értünk. Körülötte éledezett már a természet, rügyet bontott a barka is. Majd megcsodálhattuk a Kazár közelében levő Riolittufa képződményt. Fehér tarajos hullámoknak kinéző kőzet a Mátra vulkáni működésének eredményeként keletkezett, mintegy 20 millió évvel ezelőtt. Vulkanikus  por és néhány cm-es rögök álltak így össze. Évekkel ezelőtt már jártunk itt az ITK-val, de mind nekünk, mind azoknak, akik először látták, élmény volt. Az előző napok  esőzése által átnedvesedett tufa, elég csúszós, balesetveszélyesnek bizonyult. Mellette a piros kereszt jelzésen, még kisebb sárral megbirkózva, jutottunk  el Kazárra. A falu határában levő parkolóban  várakozó busszal indultunk haza. Kellemes túrában volt részünk. A túra hossza 12 km volt, 343/389 szintkülönbséggel.

A rövidebb túra résztvevői (14 fő) ellenkező irányban indultak, jártak a riolittufánál, a Bányatónál (ez kétesélyes), majd a P jelzésen értek be Kazárra, onnan pedig a buszhoz. Ez az út 7,5 km hosszú volt 165 m szinttel.

Beszámoló Urbán Zsuzsa, képek N. Béla.