Dráva-melléki felfedezőút

Péntek-szombat-vasárnap a Dráva-mellék felfedezésére indultunk – igaz, most nem az egész csapattal, hanem csak a nejemmel. Ilyen utakra leginkább két okból van szükség: egyrészt az olthatatlan megismerni-vágyásom kielégítésére, másrészt azért, hogy a már bejárt, és szépnek ítélt tájakat a klubbal is felkeressük. A hétvége mérlege: 850 km autózás, egy közepes (12 km) és két kisebb túra, sok lótás-futás, és ami a legfontosabb, rengeteg látnivaló. A túráról most csak röviden írok, részletesebben a november 19-én esedékes Hazai tájakon c. vetítésünk alkalmából mutatom be ezt a vidéket.

Reggel 6 órakor indultunk, 9 órakor már hátizsákkal felszerelkezve készen álltunk első gyalogtúránkra Zákány vasútállomásnál, miközben még Surdon elidőztünk. Először a Látó-hegyre kapaszkodtunk fel, itt található egy ’48-as emlékmű. A Szentmihály-hegyen lévő templom mellől csodás a kilátás a Dráva és a Mura folyóra, Belezna vasútállomás előtt lévő Új-Zrínyi vár is megtekintésre érdemes látnivaló. Vonattal mentünk vissza Zákányra, a kocsinkhoz. Folytatva utunkat, Gyékényesen a Kotró-tavakat néztük meg. Csurgón szállásunk elfoglalása – és egy kis pihenő után – Csurgó nevezetességeit kerestük fel.

Szombat reggel a csak engedéllyel látogatható Ágneslaki Arborétumban csodáltuk meg a fakülönlegességeket, tavakat. Ezután Őrtilosra mentünk, oda, ahol a Dráva és a Mura folyó egyesül. Itt egy 4 km-es tanösvényt jártunk végig, majd Iharosberényen keresztül Kaszóra hajtottunk. Innen kisvonattal mentünk volna a Baláta-tóhoz, de az egy perccel orrunk előtt elment (miután egyértelmű tábla híján 5 km-el túlmentem Kaszón). Az első kétségbeesés után aztán gyalog indultunk el. GPS segítségével - rövidebb úton, mint amerre a vonat megy - akkorra értünk a tóhoz, mint a vonattal érkezők. Vissza is rávertünk egy félórát. Ezután Nagyatád műemlékeit kerestük fel, valamint hazafelé még Berzencéét.

Vasárnap előbb Heresznyén Dráva magaspartját kerestük fel. Ez nem ment könnyen, mert eligazító-táblák hiányában csak kérdezősködtünk. Jószándékú, de környezetüket mégsem ismerő emberek „útbaigazításá” miatt kb. 25 km-t autózgatva sem találtunk oda, míg tovább nem kérdezve senkit, végül a GPS vezetett oda bennünket. Drávaszentesen a Nemzet Park Oktatóközpontját néztük meg, majd Barcsra mentünk. Innen semmi érdemlegest nem találva továbbálltunk. Somogytarnóca következett, majd – egy Rinyaszentkirályi kitérő után – Rinyatamási vadászház. Az autópályát közelítve még két nevezetes helyet kerestünk fel: Somogyvámoson a Krisna-völgyet, Somogyváron pedig Történeti Emlékhelyet. Este fél nyolcra értünk haza.

A bejárt Dráva-mellék nagyon sok látnivalóval szolgál, de – meglátásom szerint - még nincsenek felkészülve az idegenforgalomra. Jelzőtáblák alig vannak, rengeteg hamis adat vezeti félre az embert úgy a Duna-Dráva Nemzeti Park kiadványán, mint a neten.